PESA Dostarcza Lokomotywę Napędzaną Wodorem dla Orlenu: Rewolucja w Polskim Transporcie Kolejowym

PESA Dostarcza Lokomotywę Napędzaną Wodorem dla Orlenu: Rewolucja w Polskim Transporcie Kolejowym

Grupa Orlen kontynuuje swoje wyraźne kroki w kierunku kolei bez emisji, a ostatnio nabytą rzeczą jest nowoczesna lokomotywa napędzana wodorem od uznanej firmy Pesa Bydgoszcz. To pierwszy w Polsce pojazd na torach napędzany wodorem, co stanowi ważny kamień milowy w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu kolejowego.

Lokomotywa Wodorowa na Polskich Szlakach

Zakupiona lokomotywa przeznaczona jest do pracy na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. W chwili obecnej przechodzi testy eksploatacyjne, a jej pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia – Hel. To ważne wydarzenie, które symbolizuje postęp w komercjalizacji technologii wodorowej na polskim rynku kolejowym.

Jednym z głównych celów tej inwestycji jest rozwijanie zdolności do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego na rynek kolejowy. Orlen, we współpracy z LOTOS Kolej, planuje w przyszłości wprowadzić wodorowe rozwiązania do floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach. To krok naprzód w kierunku przyszłości motoryzacji, gdzie wodór pełni kluczową rolę jako czyste źródło energii.

Zobacz również:  Wielkie Święto Wodniaków w Bydgoszczy: Ster na Bydgoszcz 2024

Duże Inwestycje w Technologie Wodorowe

Grupa Orlen ma ambitne plany w zakresie technologii wodorowych. Do roku 2030 zamierza zainwestować ogromną sumę, wynoszącą aż 7,4 miliarda złotych w technologie wodorowe, opierając się na odnawialnych źródłach energii oraz przetwarzaniu odpadów komunalnych na wodór. To ogromne zaangażowanie, które podkreśla zaangażowanie Orlenu w przyszłość motoryzacji, w której wodór odgrywa kluczową rolę.

Zgodnie z założeniami, realizujemy zadania biznesowe, które zapewnią nam długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie, a jednocześnie będą wpisywały się w strategię wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polaków. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest rozwój paliw alternatywnych, w tym wodoru. Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od Pesa Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego. Nasze działania realnie przyczyniają się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Jednocześnie inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego, budując kolejne ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Polsce i za granicą – Daniel Obajtek, Prezes Zarządu Orlen.

Bursztynowa Dolina Wodorowa: Innowacyjne Rozwiązania na Rzecz Środowiska

Orlen zaangażował się również w projekty związane z rozbudową infrastruktury wodorowej. Jeden z tych projektów to Bursztynowa Dolina Wodorowa, obejmująca województwo pomorskie. To projekt, który zdobył poparcie Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership jako flagowy projekt doliny wodorowej.

Zobacz również:  Nowe Miejskie Kąpielisko w Bydgoszczy

W ramach projektu Bursztynowa Dolina Wodorowa planowane jest m.in. uruchomienie źródeł produkcji wodoru odnawialnego oraz budowa stacji tankowania wodorem w porcie w Gdyni. Projekt zakłada również rozwijanie floty portowych pojazdów wodorowych, które obsłużą port w Gdyni. Ponadto planowane jest zakup kilkudziesięciu pojazdów wodorowych, w tym samochodów osobowych i pojazdów dostawczych, które zostaną wykorzystane przez firmy kurierskie oraz firmy utrzymania sieci energetycznych.

Grupa Orlen intensywnie rozwija swoje laboratoria wodorowe w Trzebini i Włocławku, które są jedynymi w Polsce laboratoriami zdolnymi do pełnej analizy parametrów wodoru wymaganych do zasilania ogniw paliwowych pojazdów.

W Polsce i za granicą planowanych jest wiele nowych stacji tankowania wodoru, co zapewni jeszcze szerszy dostęp do tego ekologicznego paliwa. Dla wielu jest to pierwszy krok w kierunku przyszłości motoryzacji, gdzie transport bez emisji staje się standardem.

Zobacz również:  Kontrowersje wokół Przebudowy Ronda Jagiellonów w Bydgoszczy
administrator

Powiązane